Svi bismo voleli da deca žele da sarađuju sa nama, da nam pomažu u kući, da spremaju svoje igračke, idu na vreme na spavanje… Znamo da na taj način uče da budu odgovorni, da razvijaju dobre navike. Znamo da to treba da ih naučimo, ali možda ne znamo kako. Najčešće smatramo da je dovoljno da deci kažemo šta treba da urade u trenutku kada to treba da urade, ili da jednostavno očekujemo da će oni sami uvideti da nam je potrebna pomoć. Međutim, obe taktike imaju malo verovatnoće za uspeh.

Uzmimo primer da deca svako veče pred spavanje treba da raspreme igrače i vrate ih na svoje mesto.

Ono što prvo želimo jeste da definišemo pravilo. Takođe želimo da uključimo decu u taj proces. Naravno, ovo ne mora da važi za sve odluke i sva pravila jer neka roditelj mora doneti bez saglasnosti dece. Izaberite vreme kada ste svi slobodni, smireni, povezani. Uzmite papir i olovku. Definišite problem „Primetila sam da vas u poslednje vreme često opominjem da sredite svoje igračke. Ne sviđa mi se da to radim i sigurna sam da i vi ne volite da me slušate kako govorim isto svako veče. Svi volimo naše igračke i želimo da ih čuvamo. Želela bih da sada napravimo dogovor oko sklanjanja igračaka.“ Želite da definišete vreme kada se raspremaju igračke, gde im je mesto, da li su igračke organizovane ili sve idu u istu kutiju. Uključite decu, pitajte za ideje. Budite otvoreni, saslušajte i zapišite baš sve ideje, čak i one lude – brzo ćemo sve igračke gurnuti ispod kreveta ili igračke vole da budu po celoj sobi:) Možete deci pomoći sa idejama. Imajte na umu svoj cilj. Imajte na umu da učite decu. Prilagodite očekivanja, ne očekujte savršenstvo. Krenite malim koracima. Napravite zanimljivu situaciju, budite kreativni, nemoje ovome pristupiti ozbiljno, igrajte se. Igra i zabava su jezik dece, a često to zaboravljamo. A ono što treba da zaboravimo su nagrade i kazne.

Na kraju najvažnije je da svima bude jasno šta i kada treba da rade. Što jednostavnije pravilo to bolje. Deci će biti lakše da ga zapamte, a Vama da ih podsetite na pravilo kada bude vreme.

Ostanite smireni i povezani sa svojom decom. Kada deca osećaju duboku povezanost sa vama verovatnije je da će biti spremna na saradnju.

Kada ste definisali pravilo, napisali ga na papir ili je dete nacrtalo sliku koja simboliše pravilo, zalepite taj papir na vidno mesto. Dozvolite deci da izaberu mesto i ne protivite se.

Kada dođe vreme za sprovođenje dogovora budite spremni da pomognete deci. Želite da im pomognete da budu uspešni. Ne želite da čekate trenutak da kažete „Znala sam da od dogovora nema ništa“ Podsetite, pomozite, ohrabrite. Ovo je početak. Kada postane rutina nećete morati da intervenišete, ali za početak se uključite.   

Ako vidite da je vreme za raspremanje, a deca ne kreću u akciju pokažite im papir na zidu. Budite kreativni, napravite od raspremanja igračaka igru, zabavu. „Hej društvo vreme je, igarčke žele na spavanje. Autići su najumorniji hoćemo njih prvo da spakujemo?“ Pitajte se šta je deci potrebno da budu uspešna u ovoj situaciji. Deca žele da sarađuju sa nama. Ukoliko dete ne želi da sarađuje potrebno je da pogledamo dublje naš odnos, potrebno je da se povežemo sa detetom kako bi ono osetilo da ga bezuslovno volimo, da smo na njegovoj strani i da želimo da mu pomognemo.

Budite svesni i emotivnog stanja u kom se dete nalazi. Ukoliko je uznemireno, ljuto, tužno potrebno je da se prvo pobrinemo da se dete smiri.

Modelujte ponašanje kakvo želite da vidite kod dece. Ostanite smireni, pokažite poštovanje prema deci. Ukoliko imaju nešto da kažu saslušajte. Ovo nije trka. Ovo je proces učenja i uspostavljanja navike koja će koristiti svima.

Budite svesni da očekivanja koja imate od dece budu u skladu sa njihovim godinama. Prilagodite okruženje. Nabavite kutije za odlaganje igračaka. Zalepite nalepnice. Vi i deca ste na istoj strani. Imate zajednički cilj. Ovo nije samo Vaš cilj. Radite kao tim.

Proslavite uspeh. Pokažite da cenite trud.

Uživajte u svojoj deci. Uživajte u roditeljstvu. Unesite u Vaš odnos više igre, zabave i radosti!

Da sumiramo.

Budite smireni. Niko ne voli da sluša nekoga ko viče i naređuje mu.

Budite povezani sa detetom. Kada osećaju povezanost sa nama veća je verovatnoća da će biti spremni na saradnju.

Budite kreativni. Igrajte se. Opustite se. Jezik dece je igra.

Budite radoznali. Pitajte se zašto Vaše dete ne želi da sarađuje. Šta on veruje i misli o datoj situaciji, zadatku. Pitajte za ideje.

Uključite decu u donošenje odluka kad god je to moguće. Kada deca učestvuju u kreiranju dogovora veća je verovatnoća da će ga realizovati.

Ne zaboravite okruženje – prostor. Okruženje komunicira deci kako da se ponašaju.

Komunikacija. Slušajte duplo više nego što pričate.

Radite kao tim. Budite na strani deteta. Navijajte za njegov uspeh.

Proslavite. Pokažite da cenite trud.

 

Najbolji način da učimo decu je kroz naše ponašanje, naš odnos i komunikaciju sa njima.

Ukoliko Vam je potrebna podrška da promenite svoje obrasce ponašanja, da ostanete smireni u izazovnim situacijama sa decom i pri tom utičete na razvojanje njihove emocionalne inteligencije, samopouzdanja i pozitivnih uverenja kontaktirajte me danas i zakažite besplatne konsultacije u trajanju od 20 minuta.

Pročitajte dalje:

Zašto treba da prestanemo da kažnjavamo decu. I koja je alternativa.

Čemu nas uče nagrade i pohvale?